Robert Jan Simons

Wat is dat eigenlijk: liefde voor leren?

Wat is dat eigenlijk: liefde voor leren?

In haar boek en proefschrift "Liefde voor leren" beschrijft Manon Ruijters dit als gemotiveerd zijn om te leren en om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen of oude uit te bouwen. Ook hoort je goed voelen dat je aan het leren bent erbij, ook al kunnen er momenten van frustratie in zitten als de uitdaging erg groot is. In de lezing wordt het begrip liefde voor leren nader uitgewerkt en geconcretiseerd. Waaraan merken we dat iemand of wijzelf liefde voor leren koesteren? Zijn er verschillende soorten van liefde voor leren? Kunnen we die liefdes ook ontwikkelen? 

 

Robert Jan Simons

Robert-Jan Simons was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling van leerlingen, docenten, werknemers in allerlei typen organisaties en schoolleiders. Vanaf 2014 heeft hij zijn eigen adviesbureau “Visie op leren”. Hij schreef samen met Monique Boekaerts het boek “Leren en instructie” en met Sanneke Bolhuis “Leren en werken”. Met Manon Ruijters redigeerde hij de “Canon van het Leren”. Zijn belangrijkste thema’s naast leren in het algemeen zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren.


Terug naar het overzicht