Niek van Benthum & Tineke van Kooten
Sessie: Doorbraak!
De keynotes en de sessiehouders zijn aan de hand van het thema op basis van hun expertise geselecteerd. Zij zijn voorgedragen door de redactieleden van het TvOO en uit suggesties van de beroepsverenigingen Develhub en NOBTRA.
Sessie: Doorbraak!
In deze workshop kijken we vanuit wetenschap en praktijk naar het verschijnsel ‘weerstand tegen verandering’. Wat maakt innovatie en verandering zo lastig? Welke emoties komen daarbij kijken? En vooral: hoe krijg je je collega’s wél mee? Deze vragen komen aan de orde in de deeltijdmaster Leren en Innoveren van Aeres Hogeschool Wageningen.
In de workshop verkennen we vijf verschillende perspectieven die helpen om een doorbraak in een stroperige verandering te bereiken. Van appreciative inquiry tot gespreid leiderschap, kenniscreatie, collectief leren en onderzoekend innoveren. Vervolgens kiezen de deelnemers er twee om actief mee aan de slag te gaan, in een interactieve werkvorm die je ook in je eigen organisatie kunt inzetten.
De workshop bouwt voort op inhouden uit de deeltijdmaster Leren en Innoveren. Daarin werken studenten aan een eigen innovatieambitie, waarbij vragen aan de orde komen als: “hoe kun je teams laten samenwerken aan een innovatie?” “hoe krijg ik mijn collega’s mee in een verandering?” Aan het eind van de workshop heb je een breder perspectief op ‘weerstand’ en veranderen’, verdiepende lees- en kijktips en een aantal tools die je meteen kunt inzetten.
Niek van Benthum is docent in de master-opleiding Leren en Innoveren van Aeres Hogeschool Wageningen. Hij geeft les in de thema’s ‘Innoveren in Teams’ en ‘Ontwerpen voor leren’ en begeleidt studenten bij het doen van onderzoek om een verandering in hun praktijk te bewerkstelligen. Daarnaast is hij docent onderzoek in de bachelor-opleiding tot docent in het beroepsgericht onderwijs van Aeres Hogeschool Wageningen. Verder werkt hij samen met Manon Ruijters aan een publicatie over professionele identiteit in het initiële onderwijs waarin professionals handvatten krijgen om studenten zicht te laten krijgen op hun professionele identiteit.
Tineke van Kooten is zelfstandig onderzoeker en L&D-adviseur. Zij volgde de Master Leren en Innoveren en is inmiddels bij de opleiding betrokken als studiecoach en als linking pin met het L&D-werkveld. Daarnaast begeleidt zij ervaren professionals in latere loopbaanfasen en vergrijzende organisaties bij leer- en verandertrajecten.